Precisionstrimning med Mastercam och unik specialfräs

Pressmeddelande september 2010

Att trimma motorer har alltid varit ett hantverk för entusiaster som vill ha lite extra hästkrafter under huven. Med hjälp av modern CAD/CAM-teknik och numeriskt styrd specialfräs har det nu blivit både enklare, bättre och snabbare att ”hotta upp” en standardmotor till racingnivå.

Jan Halvarsson, i de djupa skogarna norr om Torsby, har alltid gillat att skruva och meka med motorer. För 20 år sen startade han sitt företag Halvarsson Racing och gjorde därmed sin hobby till sitt levebröd. Idag trimmar han och en anställd motorer åt både ”vanliga” bilentusiaster och tävlingsförare.

– Vår specialitet är att porta toppar som det heter i vår bransch. Det betyder att vi ökar flödet genom insugnings- och avgaskanalerna i topplocket för att optimera effekten på motorn. Tidigare har man alltid gjort det ingreppet manuellt med roterande filar, men eftersom det är omöjligt att göra alla kanalerna exakt lika för hand så riskerar man att få sämre effekt i motorn. Dessutom är det ett tidsödande och tråkigt moment som kunde ta nära nog en hel arbetsvecka att göra för hand på en fyrcylindrig motor, berättar Halvarsson.

Läs mer...

Det är i uppförsbackarna man skall gasa

Pressmeddelande mars 2010

Fortfarande lider Sveriges underleverantörer svårt av lågkonjunkturen, som i många fall sopat bortstörre delen av uppdragen i ett svep. I uppförsbacken mot en normal beläggning ställsföretagsledningarna inför ett svårt val: Skall man gasa eller bromsa?

Några som valt att utnyttja tiden till att skaffa sig ett bättre konkurrensläge inför nästa högkonjunktur är bröderna Thomas och Magnus Isaksson på Demek i Degerfors. De har tappat uppemot 30 procent av sin beläggning på grund av konjunkturläget och tvingats varsla ett par av sina 10 anställda om uppsägning. Men stämningen är långt ifrån uppgiven för det. Tvärtom har den påtvingade ”ledigheten” använts till diverse konkurrenshöjande åtgärder som skall göra dem beredda att möta marknaden när den väl har tillfrisknat.

Läs mer...

Konkurrensutsatta underleverantörer i stenhård kostnadsjakt

Pressmeddelande januari 2010

Effektivitet handlar inte om att jobba fortare utan smartare, och att skärskåda alla moment i kedjan från order till leverans. Det är Håkan Andersson på HA mekaniska i Älvängen väl medveten om. Även om inte NC-beredning och tillverkning är de moment som är mest tidskrävande för att ta fram en produkt, är det ändå oerhört viktigt för hela företagets lönsamhet att de är lika slimmade och uppdaterade som alla andra delar i processen.

HA mekaniska är specialiserade på enstycks- och prototyptillverkning i svåra material som Titan och nickel/krom/molybden-legeringen Hastelloy för tuffa miljöer. Och tuffa miljöer är det verkligen där produkterna skall verka, eller vad sägs om Siemens turbiner eller Kongsberg Maritims djuphavsutrustningar?

Läs mer...

Mastercam

Mastercam på twitter

Mastercam A member of our Post department was with @genesimmons Vault Experience at City Winery in Boston this weekend!… https://t.co/aMPz75fYvj
About an hour ago
Mastercam We are at @UConn CO-OP & Job Internship Job Fair today! Stop by to learn how you can work for CNC Software, Inc, ma… https://t.co/0px2lh1x3e
torsdag, 15 februari 2018 16:01
Mastercam Wishing @roushyates & @StewartHaasRcng a repeat of 2017 Daytona! Revisit their victory https://t.co/NbLEtyV7SO… https://t.co/SBxwN4gLS9
torsdag, 15 februari 2018 14:00

Mastercam på Facebook

Från Mastercam Twitter

Mastercam A member of our Post department was with @genesimmons Vault Experience at City Winery in Boston this weekend!… https://t.co/aMPz75fYvj
About an hour ago